top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר אייל תגרי

להציל או להשתיל?

האם לטרוח לטפל בשיניים "חולות", או לוותר, ובשיטת "זבנג וגמרנו" להחדיר שתלים ולהיפרד מהשיניים לשלום?


צילום סטטוס לפני טיפול השתלת שיניים
להציל או להשתיל ?

במאמר זה נדון בדילמה שהרבה מטופלים מציגים, נושא שמבלבל אותם ולפעמים, כן, לפעמים גם מבלבל רופאי שיניים.

ונתמקד בשאלה "האם להציל, או להשתיל"?


ממה נובעת הדילמה הזאת? מה המקור של הדילמה הזאת ואיך מתמודדים איתה?

הדילמה נובעת משני כוחות מנוגדים, שמתנגשים זה בזה: צד אחד הוא האופי האנושי והתרבותי שהשתרש בחברתנו בשנים האחרונות, והצד השני הוא האופי הרפואי – קרי המאפיינים של שיניים ושתלים. נתחיל מהפן התרבותי. האדם המערבי בן זמננו – המאה ה- 21, – נחשף לכמות עצומה של פרסומות ומכירות, ובכולן חוזר המסר – מה שאתה רוצה, קבל פה ועכשיו. טלפונים ניידים, טלוויזיה, משחק כדורגל, מכונית – פה עכשיו ומיד. שלם וקח, אל תסתפק בפחות!


הדחף הזה מפריע לנו בהרבה פנים של חיינו העכשוויים, ובמיוחד, בנושאי בריאות. גוף האדם, עצמות, חניכיים, אלו גורמים שזזים ומשתנים לאט – לטוב, ולרע. לא מתחילים דיאטה ורואים תוצאות תוך יומיים, וגם אצל הגינקולוג הטוב ביותר הריון נמשך תשעה חודשים. ואז, כשמגיעים לחיוך, והרצון ללעוס ולהראות טוב, פתאום אנחנו צריכים לעצור את עצמנו, סבלנות, דחיית סיפוקים ! מתחילים תהליך, משלמים, יושבים על הכיסא של רופא השיניים, ולמרות זאת, לא רואים תוצאות מהיום למחר ! אה... התמודדות קשה...


הכח השני הוא המאפיינים של שיניים ושתלים. שתלים – אותם ברגים עשויי סגסוגת טיטניום שניתן להחדיר אל הלסת ולהרכיב עליהם כתרים וגשרים, הם דבר נפלא, שתרם ותורם המון לבריאות הדנטלית של האדם המערבי.

אבל, וזה אבל גדול, כמו כל מכשיר או אביזר אחר, יש לו מאפיינים שצריך להכיר אותם לפני שמשתמשים בו, כדי

להשתמש בו נכון. במאמר זה נתמקד בשני מאפיינים בלבד:


האחד – השיקום: שיקום על גבי שתלים מורכב משתל שיושב – אחוז – בתוך העצם, במבנה שמחובר אליו בהברגה או באמצעים אחרים, ועליו כתר. זו מערכת מורכבת, בוודאי כשמדובר בכמה שתלים בזויות שונות המחוברים יחדיו. כתוצאה מכך הספרות המקצועית מכירה בכך שאחוז הסיבוכים השיקומיים בשתלים עולה על כמות הסיבוכים בשיקום על גבי שיניים טבעיות. חשוב לומר, אין זה אומר "לא להשתמש בשתלים", זה כן אומר "להשתמש בשתלים בשיקול דעת, בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה".


נושא שני חשוב הוא לזכור ששתלים – איזה הפתעה – זה משהו מלאכותי שאנחנו מחדירים לתוך הלסת, לתוך העצם,

והוא צריך לחיות בשלום עם העצם, עם החניכיים, עם שיניים נוספות, עם חיידקי הפה וכל האקולוגיה שמסביב.

כפועל יוצא, השתל חשוף לאותם חיידקים שיושבים על השיניים – ואם המטופל סבל או סובל ממחלת חניכיים, החיידקים עלולים להדביק את השתל ולגרור סיבוכים כירורגיים ואחרים.


שיניים לעומת זאת – הן גוף טבעי בתוך הפה. שיניים יכולות להבריא – במידה לא מעטה. בשן שמוך השן מת ("העצב").

ניתן לעשות טיפול שורש ועדיין להישען עליה לשיקום. סילוק אבנית, ריפוי ממחלת חניכיים, ניתוחי חניכיים, יכולים להציל "שיניים חולות" ולתת להם חיים חדשים לעוד שנים רבות.


השורה התחתונה בנוגע לדילמת השתלים והשיניים היא:

שתלים נועדו להחליף, או לתמוך, באזורים שבהם אין שיניים, להחליף שיניים שאין מנוס מעקירתן – סדק, הרס הכותרת עד מתחת לחניכיים, וכיוצא באלה מקרי קיצון. כאשר בפה יש שיניים שניתן להציל אותן – גם במחיר של טיפול שורש או כתר, גם במחיר של ניתוח חניכיים – ברובם הגדול של המקרים זה הטיפול הרפואי הנכון לעשותו, שייתן פרות טובים לאורך שנים רבות.

נכון, צריך להיות מטופל אצל רופא טוב, אחד שיש לו סבלנות -זוכרים את הביטוי שאמרנו בתחילת הסרט "דחיית סיפוקים"? סילוק אבנית, המתנה להבראת חניכיים, סילוק עששת וכתרים זמניים – יש הרבה פעולות הכנה כדי להציל שיניים, אבל כמאמר חז"ל – כל המציל נפש אחת כאילו הציל את העולם כולו.

לייעוץ צרו קשר בטופס צור הקשר באתר או חייגו למרפאה: 03-5223222

ברגשי כתיבה ובריאות

ד"ר אייל תגרי | מומחה לשיקום הפה

bottom of page